3.2.2.3.1.2 Bezhotovostní platební styk
Banka zde vystupuje v roli zprostředkovatele.
Klienti mohou předávat bance příkazy k provedení plateb třemi způsoby:
písemně /tradiční způsob, který převládá a je předkládán na formulářích/
na magnetických médiích /používají je klienti, kteří realizují tak velké počty plateb, že jejich zadávání písemnou formou by bylo neefektivní pro obě strany/
pomocí dálkového přenosu dat – homebanking, officebanking /prostřednictvím osobního počítače a modemu, který je napojen na počítačovou síť banky/, nově také pomocí mobilního telefonu.
Aby byly příkazy k platbám proveditelné, musí na nich být vyplněny všechny podstatné náležitosti:
- bankovní spojení plátce a příjemce /čísla účtů a směrové kódy bank/
- částka a měna
- konstantní a variabilní symbol
- podpis oprávněné osoby
- datum splatnosti
Pokud klient dodržel všechny lhůty a postupy, je banka právně i hmotně zodpovědná za včasné a řádné provedení platby.