63. Absolutní a
komparativní výhody v mezinárodním obchodě
Ekonomické
pohnutky k mezinárodnímu obchodu jsou v zásadě následující:
-
některé
země mají monopol přírodních a klimatických podmínek (banány
nerostou všude, nafta, zlato a drahé kamení taktéž nejsou
rovnoměrně rozděleny apod.),
-
odlišné
preference domácností různých zemí (např. české sklo,
skotská whisky nebo ruský kaviár jsou proslulé značkou, kterou
mohou spotřebitelé řady zemí světa preferovat),
-
absolutní
a komparativní výhody - ekonomické výhody, které vedou k mezinárodnímu
obchodu.
Vysvětlení
ekonomických výhod mezinárodního
obchodu:
absolutní výhoda -
nižší náklady, vyšší produktivita práce vedou k výrobě určitého
výrobku za nižší cenu než v ostatních státech. Pro ostatní státy
je ekonomičtější zboží dovézt než ho doma vyrábět dráž (s větší
spotřebou domácích zdrojů - výrobních faktorů);
komparativní výhoda
- komparativní můžeme přeložit jako poměrná, srovnávací výhoda.
Souvisí s omezeností zdrojů (viz hranice produkčních možností)
každé země. Pro zemi, která dosahuje absolutní výhodu u všech
vyráběných výrobků (rozvinutou zemi) je výhodné vyrábět
produkci, u které dosahuje ve srovnání s ostatními zeměmi co největší
absolutní výhodou a ostatní výrobky (i když zde také dosahuje
absolutní výhodu) dovážet, protože tím si na jedné straně uvolní
zdroje pro nejlukrativnější a nejefektivnější výrobek a zároveň
umožní druhé zemi také něco vyvážet a získávat tak devizy,
protože jinak by jí nemohla za její export platit. Tato země tak dosáhne
komparativní (srovnávací) výhodu a spokojená i druhá země (méně
rozvinutá), která si mezinárodním obchodem taktéž ekonomicky
pomohla.

předchozí strana
obsah
následující strana
test
|