64. Mezinárodní konkurence
Mezinárodní konkurence má řadu rysů
společných s konkurencí uvnitř jedné ekonomiky, navíc je však ovlivněna
specifickými mechanismy:
struktura subjektů mezinárodního obchodu - kromě národních
firem zde působí mezinárodní firmy (transnacionální korporace),
které mají řadu oligopolních a monopolních prvků a narušují
volnou soutěž. Na druhou stranu nemůžeme nadnárodním firmám upřít
ekonomické efekty z velkovýroby (vyrábí pro mnohem větší než jen
národní trhy) a pružné využívání absolutních výhod té které
země.
druhou specifikou je účast států v mezinárodním obchodě -
mezinárodní obchod tedy není pouze věcí ekonomických kriterií a
mechanismů, ale výrazně zde vstupují politické a strategické zájmy
(byť často neefektivní) a státy mají tendenci uplatňovat ochranářství
(protekcionismus) vnitřního trhu a národních firem před zahraniční
konkurencí. Mezinárodní obchod je regulován řadou mezistátních
(bilaterálních i multilaterálních) smluv. Proti protekcionismu v
mezinárodním obchodě a za odbourání překážek vyvíjí své úsilí
mezinárodní organizace WTO (dříve GATT).

předchozí strana
obsah
následující strana
test
|