35 Test
Otázky:
- Jak se liší rozpočtové plánování
od vlastního rozpočtového období?
- Mohou výsledky rozpočtového plánu
a rozpočtového období dopadnout jinak (může se lišit plán od
skutečnosti)?
- Co je více stochastické(předvídatelné
pouze s určitou pravděpodobností) - skutečné příjmy rozpočtu
nebo skutečné výdaje rozpočtu?
- Jaký může být výsledek plánovaného
rozpočtu a skutečného rozpočtu?
- Co musí udělat vláda na konci rozpočtového
období?
Řešení:
- Rozpočtové plánování je proces,
který probíhá ještě před začátkem rozpočtového období, vláda
v něm formuje svou fiskální politiku a navrhuje konkrétní
strategii jak na straně příjmů rozpočtu (každoročně spojeno
s řadou novel daňových zákonů), tak na straně výdajů (vláda
je silně politicky motivována plnit předvolební sliby voličům
a tyto úkoly něco stojí - vláda na ně čerpá výdaje ze státního
rozpočtu). Možná si řeknete, že naplánovat se dá ledacos -ovšem
vláda předkládá rozpočet na dané rozpočtové období ke schválení
parlamentu a již schválený plánovaný rozpočet nabývá podobu
zákona. Vláda pak na konci daného rozpočtového období musí
doložit, jak se jí rozpočet podařilo naplnit. Vlastní rozpočtové
období je pak obdobím, kdy vláda rozpočet už mnoho neovlivní -
skutečná výše vybraných daní je ekonomickou neznámou, která
závisí na mnoha okolnostech hospodářství, vláda je schopná
maximálně přibrzdit plánované výdaje z rozpočtu, pokud v průběhu
roku vidí, že skutečné příjmy do rozpočtu jsou nižší než
byly naplánovány.
- Určitě ano. V české ekonomice byly
od počátku transformace až do roku 1997 plánované vyrovnané
rozpočty, ovšem do roku 1995 vycházely skutečné rozpočty lehce
přebytkové a od roku 1996 už byly dokonce schodkové. Od roku
1998 má naše republika každoročně naplánován schodkový rozpočet,
ovšem skutečně dosažený schodek bývá od plánovaného ještě
větší.
- Hůře předvídatelné jsou příjmy
státního rozpočtu, protože závisí na úspěšnosti ekonomiky -
pokud se ekonomice daří, je pravděpodobné, že příjmy rozpočtu
budou stejné nebo vyšší než v předchozím období. Pokud se
ekonomika dostane d krize, poklesnou i výnosy z daní (firmám se
nedaří a dosahují ztrátu, zvyšuje se nezaměstnanost - v
ekonomice nejsou příjmy, ze kterých by plynuly přímé daně a
stejně tak se méně prodává zboží a služeb a snižují se výnosy
nepřímých daní).
- Vláda může naplánovat rozpočet
vyrovnaný (příjmy = výdaje), přebytkový (příjmy > výdaje)
nebo schodkový (příjmy < výdaje). I skutečně dosažený výsledek
rozpočtového období může vyjít vyrovnaný, přebytkový nebo
schodkový, ovšem nemusí se shodovat s rozpočtem naplánovaným.
ČR od roku 1996 dosahuje schodkový rozpočet (vláda utratí více,
než má příjmy), ovšem naplánovaný schodek rozpočtu byl poprvé
v ČR až od roku 1998. Pokud vláda dosáhne schodek rozpočtu,
vzniká dluh, který na který si vláda musí někde půjčit (např.
formou vydání státních dluhopisů) a v dalších letech pak
tento dluh musí splácet včetně úroků (tím prohlubuje nerovnováhu
státního rozpočtu). Pokud ekonomika roste, pak to až tak nevadí,
protože se zvyšují příjmy rozpočtu a je dluh z čeho splácet.
Pokud však je ekonomika v krizi, dluhová služba je pro rozpočet
těžkým břemenem. Jsou však i státy, které naplánují
vyrovnaný rozpočet a dosáhnou velkého přebytku - v roce 2000 se
to podařilo například Norsku, které těží ropu a vydělalo na
ropné krizi a zvyšování světových cen ropy v daném roce. Přebytek
rozpočtu pak může stát věnovat v dalším roce na úhradu starých
dluhů nebo na rozvojové programy nebo investice.
- Na konci rozpočtového období skládá
závěrečný účet - musí vyúčtovat skutečně dosažené příjmy
a skutečně vydané výdaje a zdůvodnit parlamentu případné
odchylky. Proces rozpočtového plánování, čerpání rozpočtu a
skládání závěrečného účtu je poměrně složitý, je
upraven zákony a je pod ostrým dohledem. Je to proto, že se jedná
o velké peníze ( ve vyspělých zemích většinou více než třetina
HDP), které musí být pod veřejnou kontrolou. Celý rozpočtový
proces je významnou součástí systému parlamentní demokracie,
protože dává tomuto systému základní nástroje k realizaci
jeho cílů a fungování (bez peněz by nefungovaly volby,
zastupitelské sbory, ani plnění volebních slibů). Každá
politika potřebuje ke své realizaci ekonomické zázemí a nástroje
- a tím je ve vyspělých demokratických státech především státní
rozpočet.
zpět na
stránku výuky
další test
|