2 Test
Otázky:
- V mikroekonomii si pod pojmem poptávky
představíte většinou spotřebitele a nabídku představují výrobci
(firmy). V makroekonomii musíme myslet komplexněji a postihnout všechny,
kdo v ekonomice něco poptávají nebo nabízejí. Popište, koho
zařadíte na stranu agregátní poptávky a koho na stranu agregátní
nabídky. Využijte základní makroekonomické subjekty.
- Proč každý z makroekonomických
subjektů je někdy poptávající a někdy nabízející?
- Jak byste nazvali bod YoPo?
- Je agregátní nabídka a poptávka
stabilní, nebo se může posunovat?
- Kam se posune agregátní poptávka,
když dojde k nárůstu nominálních mezd?
- Promítne se nárůst nominálních
mezd následně i na straně agregátní nabídky?
Řešení:
1. Agregátní poptávku tvoří poptávka
domácností (po zboží a službách), poptávka firem (po výrobních
faktorech - práce, přírodní zdroje, kapitál), poptávka státu (po
práci, statcích a službách).
2. Z dlouhodobého hlediska není možné, aby některý z
makroekonomických subjektů jenom poptával a nic nenabízel, nebo
naopak jenom nabízel a nic nepoptával - domácnosti z něčeho musí
nakupovat statky a služby, potřebují mzdy; firmy nejsou schopné vyrábět
bez výrobních faktorů, potřebují nakupovat práci domácností. Stát
nemůže jenom vybírat daně, musí z nich platit veřejně statky (vzdělávání,
armáda, úřady, policie atd.), nebo naopak jenom mít výdaje a nemít
příjmy. Chci-li utrácet, musím mít příjmy. Pokud některá z těchto
stran začne převažovat, vede to k makroekonomické nerovnováze a
nerovnováha celého státu, to už zavání problémy.
3. Bod YoPo představuje rovnost agregátní nabídky a agregátní poptávky
(množství vyprodukovaných statků a služeb při určitých cenách)
a nazýváme ho makroekonomická rovnováha. Tento stav je pro ekonomiku
nejefektivnější. Pokud se hospodářství dostane do nerovnováhy
(např. agregátní poptávka je větší než agregátní nabídka díky
investičnímu rozmachu firem, schodku státního rozpočtu nebo
neefektivně vysokým mzdám neodpovídajícím vyprodukované hodnotě),
snaží se ekonomika do rovnováhy vrátit (např. nárůstem inflace).
4. Agregátní nabídka i poptávka jsou ovlivňovány řadou faktorů
ekonomických i mimoekonomických, často dochází k jejich posunům
vlevo i vpravo výše uvedeného grafu.
5. Nominální mzdy představují zvýšení koupěschopné poptávky
domácností - domácnosti jsou za určité ceny ochotny koupit více
zboží, křivka AD se posune vpravo.
6. Nominální mzdy jsou zároveň nákladem
firem a firmy tento náklad promítnou do cen svých výrobků a služeb
- stejné množství zboží bude stát více, křivka AS se posune
vlevo.
vrátit
na stránku výuky
další test
|