|
Soutěž pro školní rok 2002/2003
Vyhodnocení soutěže nakladatelství CEED 2002/2003
Pracovní trh ČR
Od září 2002 do konce prosince 2002 probíhala znalostní soutěž CEED pro
střední a vyšší odborné školy, tentokrát se zaměřením na uplatnění absolventů
v praxi a hledání místa na trhu práce.
Soutěž vyvolala mezi studenty zajímavou reakci, o jejíž analýzu se s vámi
chci podělit.
Soutěže se zúčastnili tentokráte studenti třetích a čtvrtých ročníků středních
škol, vyšší odborné školy letos neposlali žádnou soutěžní práci. Třetina prací
se vstupem do praxe zabývala velmi seriózně, studenti popisovali průzkum trhu
práce, který si sami udělali i strategie, které vidí jako efektivní a vedoucí
k naplnění jejích cílů. Zbývající studenti zůstávali v poloze obecných konstatování
z tisku a uvedení národních či regionálních statistik popisujících míru
nezaměstnanosti, a dokonce jedna nikoliv zanedbatelná část studentů napsala,
že jejich budoucí práce je nyní nezajímá, že na to budou mít dost času až po té,
co dostudují školu. Srovnáme-li tyto výsledky se statistikami z USA, kde v 17
letech má 90 procent studentů aktivní zkušenosti z práce ve firmách a řada z nich
se už i sama při studiu živí, je to výrazný rozdíl. Nulový nebo minimální zájem
řady našich středoškolských studentů o aktivní spolupráci s firmami ještě v době
studia je možná jednou z příčin, proč narůstá počet nezaměstnaných absolventů.
Podstatná část studentů si ve svých pracích stěžovala, že firmy požadují od
uchazečů o práci určitý počet let praxe, ale jen v několika málo pracích bylo napsáno,
že studenti již při škole cíleně brigádnicky pracovali ve zvolených firmách, aby
poznali požadavky firem a mohli jim nabídnout takovou strukturu své kvalifikace,
kterou firmy chtějí.
Hodně studentů psalo o potřebě znalosti cizích jazyků - to je velmi pozitivní
posun a pro řadu absolventů je aktivní znalost cizích jazyků velkou konkurenční
výhodou oproti pracovníkům, kteří jazyk neovládají (a těch je v ČR stále bohužel
většina). Na druhou stranu jen relativně málo studentů uvádělo, že jako perspektivní
vidí zaměstnání v zahraničí (21 %), a z toho ještě většina pouze na dočasnou dobu
k získání zkušeností, případně kapitálu pro vlastní podnikání. Jiná už byla situace
u strategie práce pro českou pobočku zahraniční firmy (35% studentů). Velká část
studentů se však ohlížela po práci pouze ve svém regionu a variantu stěhování za prací
na jiný konec republiky brali pouze jako krajní nouzové řešení. Z tohoto pohledu
jsou české výsledky zcela v kontextu s evropskými statistikami, které také vykazují
jen malou ochotu lidí stěhovat se za prací.
Téma pracovního uplatnění absolventů je velmi důležité a určitě se k němu ještě
budeme v našem nakladatelství vracet.
A nyní je čas vyhlášení výsledků soutěže 2002/2003.
Vítězi se stávají:
- Kateřina Vysocká, SEPŠ, o.p.s. Studénka
- Zuzana Medalová, OA Mariánské lázně
- Adam Solek, OA Mariánské lázně
- Kateřina Masná, GY Zlín
- Tomáš Pospíšil, GY Zlín
- Ondřej Teršl, SOŠ technická, Děčín
Cenu poroty získávají:
- Lucie Bošandová, GY Zlín
- Vítězslav Průcha, SOU a SOŠ Děčín
- Michal Steránka, SOŠ technická, Děčín
- Zdeněk Kraus, SOŠ technická Děčín
- Zuzana Hrubá, SOŠ Holešov
Zvláštní cenu získává Miroslav Kašný z Gymnázia Zlín za zdařilou paralelu své
životní strategie se šachovou partií.
Vítězům blahopřejeme, všem aktivním účastníkům děkujeme a zvláště pak děkujeme
všem pedagogům, kteří své žáky motivovali k zamyšlení nad profesní kariérou a
podpořili je radou a pomocí.
Ing. Jena Švarcová
ředitelka nakladatelství CEED Zlín
2003-02-14
|
|