6 Makroekonomické prognózování a programování
Stát plní významné funkce v neziskovém i ziskovém sektoru, má
řadu institucí a firem, které musí řídit, koordinovat jejich činnost.
Stát proto potřebuje určovat směr činnosti - plánovat. Vůči
státnímu sektoru jsou tyto plány závazné, vůči soukromému
sektoru mají účinky pouze informativní a koordinační (stát například
naplánuje stavbu určitého úseku dálnice a soukromý sektor ví, že
v konkrétním časovém horizontu se v dané lokalitě zlepší
podnikatelské podmínky, potenciálně sem mohou přijít i zahraniční
investoři, kterým mohou dělat subdodavatele, zvýší se zaměstnanost
a platy, v daném regionu stoupne koupěschopná poptávka atd.).
Pojem plánování se v našich podmínkách poněkud zprofanoval
socialistickým systémem plánovitého řízení ekonomiky, kde vše
bylo přikázáno formou plánu, a co nebylo naplánováno, nemohlo se dělat.
To je extrém. Moderní ekonomie však úlohu makroekonomického
programování a prognózování plně uznává - první
makroekonomické programy vznikaly v poválečném období v Nizozemí
(1946) a ve Francii (1947), později ve Švédsku, v Norsku, Japonsku,
Itálii, Velké Británii a Rakousku. V USA, Kanadě, Švýcarsku a Dánsku
převažovaly jen cílové programy, např. v oblasti dopravy, řešení
ekologické problematiky, atd. V
Evropě úloha makroekonomického programování narůstá díky
postupující integraci jednotlivých států do Evropské
unie. předchozí strana obsah následující strana test
Nenašli jste to, co hledáte? Napište nám na ceed@ceed.cz.
|