|
||||||||
Úvod Vážení a milí čtenáři, budete mít v rukou knihu Ekonomie 2015/2016. Již osmnáctým rokem je mou snahou nabídnout vám aktuální průřez toho nejdůležitějšího, co vás v ekonomickém prostředí posledních let první dekády dvacátého prvního století může potkat, a co by se vám mohlo v praktickém životě hodit. Jak studovat Máte-li pocit, že při tak rychlé obměně ekonomiky snad ani nemá smysl se něco učit, usměji se a poradím: principy a souvislosti se nemění a tyto určitě má smysl se učit, jinak jste v dnešní společnosti ztracení. K tomu pak musíte přidat ještě jednu dovednost - vědět, kam jít pro aktuální čísla a informace. Ty se mění často rychleji, než stačíme sledovat a uchovat v paměti. V knize vám na řadě míst uvádíme konkrétní čísla proto, abyste pochopili rozměry studovaných věcí a mohli hledat proporce a souvislosti. Většinu z nich nemusíte umět, postačí, když se naučíte, kde tyto aktuální informace hledat, až je budete skutečně potřebovat - doporučuji vám seriózní informační internetové zdroje, většinou přímo servery příslušných ministerstev. Nebuďte pohodlní a naučte se s nimi pracovat. Tato dovednost je tím nejlepším, co si můžete do praktického života odnést. Pro rychlé opakování a rozšíření znalostí používejte náš internetový vzdělávací ekonomický server www.ceed.cz.Vy jste nyní studenti vědy zvané ekonomie a já váš průvodce - slibuji, že se budu snažit být zajímavým průvodcem (abyste mi neusnuli), ale zároveň musím být i trochu náročná (život se s námi nemazlí a znáte to - těžko na cvičišti, lehko na bojišti). Už z rozsahu knihy vidíte, že nás čeká kus práce. Toto vzdělání berte jako dobrou investici, za kterou platíte svým časem a svým pohodlím, ale která vám přinese bohaté výnosy. Ale teď již stručně - čas jsou peníze:
U témat jsou zařazeny otázky pro vás a nabízím vám k nim svá osobní hodnocení - není to proto, abych vám vnucovala svůj názor. Chci vás vyprovokovat k vlastním úsudkům a k diskusi. Ekonomie je komplexní a logická věda a já mám ráda přemýšlivé studenty. Poslední drobná poznámka - nyní bych vás mohla zahltit odbornými výrazy a vědeckými teoriemi a totálně vás znechutit a ekonomii vám zprotivit. To neudělám, protože ekonomie je pro mne dáma s velkým D a chci i vás pro ni získat. Odpusťte mi proto, prosím, pokud tuto učebnici nepovedu vždy v klasickém učebnicovém stylu, ale občas sklouznu ke stylu novinářskému. Doc.Ing. Jena Švarcová, Ph.D. ředitelka CEED 1 Ekonomie jako věda 1.1 Ekonomie jako společenská věda 1.1.1 Předmět ekonomie
Ekonomie jako věda se zabývá společenskou realitou zvanou
ekonomika.
Ekonomie patří vzhledem k svému předmětu do skupiny společenských věd.
Každá společenská věda (a ekonomie není výjimkou) musí nutně společenskou
praxi zjednodušovat, vybírat rysy podstatné a od nepodstatných vlivů
(na
dané úrovni zevšeobecnění) abstrahovat. Pokud by chtěla ekonomie zkoumat
realitu v mnohotvárnosti všech jejích vztahů, jen těžko by byla schopna
postihnout základní zákonitosti, kterými se ekonomika řídí. Tento
postulát mějte při pročítání této knihy vždy na paměti a sami pro sebe se
vždy zamýšlejte, za jakých podmínek určitá zákonitost platí a od kterých
vlivů jste museli abstrahovat. 1.1.2 Ekonomie makro a mikro
U každého z vysvětlovaných jevů si musíme upřesnit, ve které rovině
pohledu se budeme pohybovat. Firmu, banku, vládu nebo občana, kterýkoliv
ekonomický subjekt můžeme zkoumat v jeho jednotlivých projevech v rámci
vlastní skupiny, nebo v interakci s ostatními subjekty - tady hovoříme o
mikroekonomii, česky bych si dovolila přeložit jako ekonomie v malém
(i když bychom zkoumali třeba takový kolos jako Škoda Auto a.s.). Pokud
se přesuneme o jednu rovinu zkoumání výše, dostaneme se k ekonomii státu,
makroekonomii. I tady nás budou zajímat např. firmy, ale z jiného pohledu
- budou "pouze" jedním z účastníků ekonomických vztahů ve státě a budeme
brát všechny firmy jako jeden celek, abychom si zjednodušili uvažování o
jejich přínosech a samozřejmě také negativních dopadech. Firmy svou
aktivitou ovlivňují veličiny jako inflace, nezaměstnanost, hrubý domácí
produkt atd., o kterých si povíme později. V makroekonomii zkoumáme
subjekty v obecnější poloze. Sami byste mi určitě hned řekli, proč
nejdeme ještě dál, o další rovinu výše. Proč nezkoumat celosvětovou
ekonomiku a její subjekty. Ekonomie v mnoha ohledech nezná hranice a
opravdu se řada ekonomů zabývá fungováním světové ekonomiky, vztahy mezi
vyspělými a rozvojovými zeměmi, vlivy velkých multinacionálních firem a
seskupení. Pro tuto rovinu nemáme samostatné pojmenování, je však
jednoznačné, že její význam stále poroste a pro teoretiky i praktiky
ekonomie je zde nejvíce práce. Trendy globalizace, internacionalizace i
informační revoluce propojující celý svět tomu nasvědčují. Kdo ví, možná
se dočkáme osidlování nových světů a ekonomiky čtvrté úrovně -
meziplanetární. Vraťme se však pevnýma nohama na Zem a konstatujme, že
rozčlenění na mikroekonomii a makroekonomii je velmi relativní, a že si
vždy musíme ujasnit, ve které z rovin se pohybujeme. V mikroekonomii si
představíme konkrétní firmu (nejlépe ze svého blízkého okolí), kdežto v
makroekonomii je pro nás firma především obecný pojem, reprezentant
určitých funkcí v ekonomice státu. Totéž samozřejmě můžeme konstatovat i
o ostatních subjektech hospodářství. 1.1.3 Vztah ekonomie k jiným vědám
Člověk je tvor společenský - bez společnosti a jejích vztahů sice žít
může (viz Robinson, Tarzan a mnohé další příklady), ovšem něco mu chybí,
není celým člověkem v plnosti smyslu tohoto slova. Budeme se tedy
zabývat
člověkem v jeho společenském začlenění, vztahy mezi lidmi. Laická
veřejnost má vžitou představu, že ekonomie je věda o penězích. Není tomu
tak - koneckonců i peníze jsou pouze určitým vztahem mezi lidmi. Pokud
ve společnosti nebudou existovat lidé, kteří jsou ochotni vyměnit svou
práci, zboží či služby za peníze a tyto peníze opět za jiné zboží a jiné
služby, pak peníze ztrácí smysl. Krásně je to vidět v obdobích válek,
kdy ekonomické vztahy ve společnosti jsou natolik narušené, že peníze
přestávají plnit své funkce. O penězích si ale samozřejmě povídat budeme
také, protože se ukázaly jako praktický prostředek měření některých
vztahů mezi lidmi. Nepřeceňujme však jejich úlohu a nedělejme z nich
fetiš, modlu.
Potřebovat budeme i jiné vědy - matematiku, statistiku. V této základní
knize vás však budu šetřit a složité výpočty si necháme až pro
vysokoškolskou úroveň. Hodně budeme používat grafy - i ty musíte umět
správně přečíst a interpretovat. Nejtěžší bývá správná interpretace u
grafů uváděných v procentech a srovnávajících změny za určité období.
Představte si, že z grafu se dozvíte, že firma A odebrala od nás o 300%
zboží více než v loňském roce, kdežto firma B odebrala pouze o 10% více
zboží. Pomyslíte si, že firma A je pro nás mnohem zajímavější obchodní
partner, než firma B, viďte. Když však dodám, že firma A od nás loni
odebrala zboží za 10.000,- Kč a letos za 40.000,- Kč a firma B loni u nás
nakoupila za 10 milionů Kč a letos za 11 milionů Kč, už budete celou
situaci vidět jinak. Pozor na interpretaci grafů a statistických přehledů! |
||||||||
|
||||||||
Kontakt: e-mail ceed@ceed.cz, tel. 571 118 762, mob. 604 674 878Copyright © 2015 CEED doc.ing. Jena Švarcová, Ph.D. |